Oldalak

2015. január 9., péntek

Tót-kalács



Ennek a fonott kalácsnak az apropója egy nagyon finom bejgli. Soha nem voltam különösebben nagy rajongója, mindig ettünk Karácsonykor, de meg tudtam volna lenni nélküle. Viszont a Párom anyukája olyan isteni finoman készíti, hogy ha nem lenne hatalmas bűntudatom, és nem vizionálnám azt, hogy elvisz a mentő, egy ültő helyemben meg tudnék enni egy egész rudat.
Következő Karácsonykor már én is szeretnék sütni egy nekem való verziót, de addig sem tudtam félre tenni. Tegnap megkaptam tőle a receptjét, ami egy kedves öreg nénitől származik, és valószínűleg tót recept, ebből készíti a fonott kalácsot is.
Izgultam, hogy nekem nem lesz olyan, persze nem is lett, de nagyon kellemesen csalódtam, mert finom édeskés vajas íze van, csak épp egy kicsit más a teljes kiőrlésű lisztek miatt. 

Hozzávalók:
  • 300 ml langyos víz
  • 30 g friss élesztő (2,94 g CH)
  • 250 g tk tönkölybúza liszt (272,85 g CH)
  • 150 g graham liszt (90 g CH)
  • 150 g búza finomliszt (35,2 g CH)
  • 150 g nagyon lágy margarin
  • 1 tojás
  • 5 ml folyékony édesítőszer
  • 1 cs só
  • 1 tojás sárgája a kenéshez

Az élesztőt elkeverjük a vízben. A többi hozzávalót a margarin kivételével egy nagy tálba mérjük, majd az élesztős vízzel együtt begyúrjuk. (Ha kemény lenne tehetünk hozzá kevés vizet.)
Dagasztani kezdjük úgy, hogy a kezünket bekenjük a margarinnal. A kenést addig ismételjük, amíg az összes margarint bele nem dolgoztuk a tésztába. A dagasztást addig folytatjuk, amíg a tészta szinte teljesen el nem válik a tálunk falától. Ekkor kicsit alálisztezünk, és langyos helyen kb. 1 óráig kelesztjük, amíg a kétszeresére nem nő.
Ha megkelt, a recept szerint négy cipóba osztjuk, csíkokra sodorjuk, és hármas fonással megfonjuk, majd a negyedik darabbal körbe fogjuk. Villával kikevert tojás sárgájával megkenjük.
200 fokra előmelegített sütőben kb. 25-30 p. alatt megsütjük. Ha még nem lenne elég meleg a sütő, amikor elkészülünk, nyugodtan pihentethetjük a kalácsot 10-15 percig. Ha nagyon pirulna a teteje, alufóliával takarjuk le. Akkor jó, ha amikor megkopogtatjuk szép kemény és kicsit kong. Végezzünk tűpróbát is, a fonatok közé észrevétlenül be tudjuk vezetni a tűt!
Ha kihűlt, szépen megpuhul az egész kalácsunk, egy éles késsel könnyen szeletelhető. Bugyoláljuk konyharuhába, vagy csomagoljuk folpackba, hogy ne száradjon ki, így sokáig eltartható.


A kész kalács 973 grammos lett 476,39 g CH-tartalommal. 100 grammjában 48,96 g CH van.

Készítettem már négyes fonással is, odáig vagyok ezért a kalácsért. :)


Tipp:
  • Ha azt szeretnénk, hogy biztosan szép magas legyen a kalácsunk, rakjuk egy a méretének megfelelő sütőformába, így nem tud majd elterülni és szépen megemelkedik.
  • Az eredeti recept szerint dagasztás közben mazsolát is tehetünk bele.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése