Oldalak

2014. november 14., péntek

Bajor rozskenyér


Körülbelül egy hónapja jutott eszembe, hogy tiszta szégyen, hogy már több mint egy éve sütök kenyeret, de még nincs egy tisztességes rozskenyér receptem. Pedig, amikor elkezdtem a diétát, a legtöbbször rozskenyeret vásároltam. Ez volt az, amit a legjobbnak találtam ár-érték arányban, és akkor még voltam olyan naiv, hogy elhittem, minden, amire azt van írva, hogy rozsos, vagy magvas, jó nekem. :)
Az első próbálkozásaim zömében még rozskenyerek voltak, de aztán ez valahogy elfelejtődött, pedig, még, ha nem is azok lettek a legjobb kenyereim, azért nagyon finomak voltak. Most már éppen itt volt az ideje, hogy újra rozskenyeret készítsek, ráadásul ez a századik receptem. :)
A slusszpoén, hogy a liszt csomagolásának hátoldalán épp az a recept volt, amit korábban az interneten találtam. :)

Hozzávalók:
  • 300 g tk. rozsliszt (198 g CH)
  • 100 g zabpehelyliszt (68,1  g CH)
  • 100 g félfehér kenyérliszt (70,05 g CH)
  • 16 g sikér (2,08 g CH)
  • 1,5 tk só
  • 1 ek fűszerkeverék (őrölt fűszerkömény, édeskömény és koriander)
  • 100 ml natúr joghurt (4 g CH)
  • 250 ml víz
  • 20 g friss élesztő (1,96 g CH)
  • (az eredeti receptben 1 ek. melasz, vagy sötétbarna nádcukor is szerepel)

A liszteket egy tálban elkeverjük a fűszerekkel, a sikérrel és a sóval. Hozzáadjuk a natúr joghurtot és az élesztővel elkevert kézmeleg vizet. A rozsliszt nagyon ragacsos, nehéz gyúrni, de csak annyi lisztet adjunk hozzá, amennyi feltétlenül szükséges (nálam ez 1 ek rozsliszt volt).
Kiolajozott kelesztőtálban kb. 2 óra alatt a duplájára kelesztjük.
Ezután lisztezett felületen kiütögetjük belőle a levegőt és vekni formájúra igazítjuk (a formázást lásd itt). Sütőpapírral bélelt tepsire helyezzük és leborítjuk a kelesztőtállal, hogy a kelesztéshez szükséges nyirkos közeget biztosítsuk és ismét egy óráig kelesztjük.
A sütőt előmelegítjük 230 fokra, az aljába egy  vízzel teli hőálló tálat helyezünk.
A már megkelt kenyeret egy grillpálca, vagy hurkapálca segítségével több helyen teljesen átszúrjuk, hogy sütés közben a gőz távozni tudjon belőle, és a kenyér ne repedjen be.
230 fokos gőzős sütőben 10 percig sütjük, majd a hőmérsékletet visszavesszük 200 fokra és még kb. 35 percig sütjük. Akkor van kész, ha az alját megkopogtatva kongó hangot ad.
Rácson hűtjük ki, csak ezután szeleteljük.



Az összes kenyér a plusz egy ek. lisztet is beleszámolva, amit dagasztás közben felvett, 357.39 g CH-t tartalmaz. Az én kenyerem 803 grammos lett, így 100 grammjában 44,5  g CH-t tartalmaz.

Forrás: Dining Guide

2 megjegyzés:

  1. Mi az, hogy siker es hol lehet kapni??????

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia, a sikér tulajdonképpen glutén.
      Ettől szellősebb lesz a kelt tészta, vagy kenyér. A teljes kiőrlésű lisztekkel készült pékáru sokkal jobban megemelkedik és könnyebb lesz a tésztája, ha adunk hozzá. Van aki a liszt egy részét is helyettesíti vele.
      Bioboltokban, neten lehet hozzájutni, de én nagyobb CBA-ban, esetleg Tescoban is megpróbálnám.

      Törlés