Oldalak

2014. szeptember 12., péntek

Zürichi kenyér



Már egy ideje nem sütöttem új kenyeret, úgy voltam vele, hogy megtaláltam azokat, amik nekem a legjobban beváltak. De amikor Az áfonya mámora blogon  megláttam ezt a receptet, csak ámultam rajta. Nagyon megtetszett, rögtön ki szerettem volna próbálni. Végre egy olyan kenyér, ami nekem való, már eleve teljes kiőrlésű. Sajnos azért kellett változtatnom rajta, mert nekem nem állt rendelkezésemre minden ott használt liszt, de lenyűgözött, hogy mennyire jól van leírva az összes lépes, így igazán egyszerűnek tűnt az elkészítés. Ez volt az első kenyér, aminél mindent úgy csináltam, ahogy leírták és csodálatosan sikerült! Nagyon szépen kirepedt, ilyet korábban még sosem sikerült sütnöm!
Persze el ne felejtsem megemlíteni, hogy finom is! Ez eddig a legpuhább, legkönnyebb állagú kenyerem. ;)

A kenyérsütés előtti napon elkészítjük az elő-/öregtésztát:
  • 130 g kézmeleg víz
  • 5 g friss élesztő
  • 100 g tk. tönkölyliszt (63,9 g CH)
  • 100 g graham liszt (60 g CH)

Egy fedeles tálba (én a kovászolásra fenntartott ételhordómat használtam) belemérjük a vizet és az élesztőt, majd jól elkeverjük. Hozzáadjuk a liszteket és egyneművé keverjük (nem kell kidolgozni). Lefedjük és félretesszük. Ezalatt szépen megkel, majd összeesik, ilyen állapotban tesszük bele másnap a kenyerünkbe. Hozzávalók:

  • 100 g őrölt zabpehely (68,1 g CH)
  • 200 g félfehér kenyérliszt (141,1 g CH)
  • 1 nagy ek búzasikér (kb. 16 g) - elhagyható
  • 170 g kézmeleg víz
  • 8 g firss élesztő
  • 1 ek ecet
  • 1 ek olaj / 20 g margarin
  • 1,5 tk só

Egy tálba belemérjük a hozzávalókat, és az öregtésztával együtt rugalmas tésztává dagasztjuk. Letakarva kb. 30 perc alatt a duplájára kelesztjük.
Lisztezett deszkán átgyúrjuk és a széleit alágömbölyítve megformázzuk a kenyeret. A már kimargarinozott és kilisztezett jénainkban lefedve újabb fél óra alatt ismét hagyjuk a duplájára kelni, közben a sütőt előmelegítjük 230 fokra.
Ha megkelt a kenyerünk, egy éles késsel bemetsszük. A tetejét és a jénai fedelének belső felét is lepermetezzük vízzel, így rakjuk be a sütőbe. Az első 30 percen alakul ki a kenyér kérge. Ezután levesszük a jénai fedelét, és a hőmérsékletet 200 fokra visszavéve további 20-30 percig sütjük, attól függően, hogy milyen pirosra szeretnénk.

Az elkészült kenyér 750 grammos, így 100 grammjában 44,41 g CH van.

Ezzel a kenyérrel sok új dolgot tanultam; hogy csak sütés előtt vágjam be, a hőfokokat, miért reped ki, hogy kell magokba forgatni, ... egyszer azt is kipróbálom :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése