Oldalak

2016. június 11., szombat

Madártej



Kiskorunkban nagyon szerettük a madártejet, mindig Anya készítette, Mama pedig csinált hozzá aranygaluskát. Amikor megpróbáltam IR-esíteni őket, mindkettő siralmas lett. Az aranygaluska tésztája nem kelt meg rendesen (bosszankodtam is rajta eleget, mert nem tudtam friss élesztőt venni hozzá), a madártej ízetlen és túl sűrű lett, és egyik sem volt elég édes. Hősiesen megettem majdnem egyedül az összeset, blee...
A "nagy madártej fiaskóból" okulva úgy döntöttem, inkább külön-külön készítem el őket, először a madártejet. Most egyáltalán nem sűrítettem, mert én hígabban szeretem, kicsit több házi vanília kivonat és édesítő is került bele, és külön boldogság, hogy már sokkal ügyesebben bántam a habgaluskákkal. Bár arra már nem volt erőm, hogy kicsit szebb formában elrendezzem őket a madártej tetején, de higgyétek el, nagyon finom (végre). :)

Hozzávalók:
  •  500 ml tej (25 g CH)
  • 250 ml tejszín
  • 250 ml víz
  • 3 tojás
  • kb. 3 tk házi vanília kivonat (recept itt)
  • 30 g négyszeres erejű cukorhelyettesítő (120 g cukornak felel meg)

Egy szélesebb lábasban vizet teszek fel forrni. 12 g édesítőt kávédarálóban porrá őrölök. Szétválasztom a tojásokat és a fehérjéből lágyabb habot verek úgy, hogy közben apránként hozzáadom az édesítőt. Amikor a víz már majdnem forr, két evőkanál segítségével galuskákat szaggatok bele a habból. (Egyszerre mindig csak keveset főzők, hogy ne tapadjanak túlságosan össze, és könnyebben meg tudjam őket fordítani. Ügyelek arra is, hogy a víz soha ne forrjon zubogva.) Amikor megnőnek (kb. 1-2 perc), egy tiszta evőkanál segítségével megfordítom őket, és a másik oldalukat is kb. 1-2 percig főzőm, majd egy tálcára emelem át őket. Ha túl sok víz gyűlne össze a tálca alján, egyszerűen leöntöm, de vigyázok, hogy a galuskák ne potyogjanak le.
Ezután egy kisebb fazékba kimérem a tejet, a tejszínt és a vizet. Egy kisebb merőkanálnyit simára keverek a tojások sárgájával, a fazékban lévőt pedig forralni kezdem. Amikor felforrt, kis lángon tovább főzöm, majd egy újabb, most már teljes merőkanálnyit apránként elkeverek a tojások sárgájával. Az egészet visszaöntöm a fazékba és folyamatos kevergetés mellett még pár percig főzöm.
A kész madártejet egy nagyobb tálba öntöm és a tetejére halmozom a habgaluskákat. Fogyasztás előtt teljesen hűtsük ki, majd pihentessük pár órát a hűtőszekrényben.


Az én madártejem így elkészítve összesen 25 g (gyorsan felszívódó) szénhidrátot tartalmaz.

Tipp:
  • Azért döntöttem a tej-tejszín-víz kombináció mellett, mert a tejszín-víz párossal csökkentem a desszert szénhidráttartalmát, viszont a házi tej íze sokkal gazdagabb, ezért nem készítettem csak tejszínből és vízből. Természetesen használható csak tejszín és víz, vagy csak tej, akár növényi tej is ízlés szerint.
  • Ha valaki sűríteni szeretné, a tojás sárgájákat keverje ki kevés vaníliás pudingporral, vagy zabpehelyliszttel, és ezt adja a madártejhez.

Anyukám receptje mellett az Áfonya mámoráét is felhasználtam.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése