Oldalak

2015. április 30., csütörtök

Húsvéti fonott kalács




Húsvét óta majdnem minden héten kalácsot sütök. Nekem is meg kellett találnom az igazi receptet, mert az enyém valahogy sosem lett az a gyönyörű, szép magas kalács, amit szerettem volna, pedig annyi mindenkinél láttam, hogy neki sikerült.
A mindent-kikutatok-a-kalácsról-amit-lehet hadművelet során rájöttem, hogy az én kalácsom nem is az a bizonyos húsvéti akar lenni, hanem egy hagyományos tót-kalács, éppen ezért pedig úgy tökéletes, ahogy van. Megjegyzem, mesésen finom, és nekem jóval tovább puha maradt, mint a most következő recept.
Végül Limara kalácsa mellett tettem le a voksom, és nem kellett csalódnom. Már csak a hatos fonás nem akart sikerülni, de most ezzel is meg vagyok elégedve. Csak azt sajnálom, hogy nem készítettem fotót közvetlenül az után, hogy megfontam a kalácsot, mert akkor volt igazán csinos, amikor még nem nyílt így szét a sütés miatt.
Így hát kicsit megkésve, de itt az én Húsvéti kalácsom, amit már elkészítettem édesen és sósan, teljes kiőrlésű búza és tönkölybúza liszttel is. Mindkettő nagyon ízlett, de a búzalisztes nekem sokkal tovább puha maradt és valahogy kicsit ízesebb volt.

Hozzávalók egy 800 grammos kalácshoz:
  • 250 g tk. búzaliszt (152,75 g CH)
  • 150 g graham liszt (90 g CH)
  • 100 g búza finomliszt (70,4 g CH)
  • 10 g sikér
  • 1 mk só
  • 50 g cukornak megfelelő édesítő
  • 1 egész tojás és egy sárgája
  • 230 ml 30 %-os habtejszín
  • 100 ml víz
  • 20 g friss élesztő
  • a tetejére egy egész tojás
Ezek az édes kalács hozzávalói. Én pluszban beletettem még egy fél rúd vanília kikapargatott magjait is, valami mennyei lett a végeredmény.
Ha sós kalácsot szeretnénk, hagyjuk ki az édesítőt, adjunk hozzá pluszban 1 ek vizet és 2 csapott tk sót használjunk.


A liszteket egy nagy tálban keverjük el az édesítővel és a sóval. A közepébe készítsünk mélyedést, ide kerüljön a tojás, a tejszín és a víz, majd morzsoljuk rá az élesztőt. Kb. 10-15 percig dagasszuk, akkor jó, na már egyáltalán nem ragad a kezünkhöz és a tálhoz sem, szép sima felszínű és rugalmas.
Letakarva kb. 30-35 percig szobahőmérsékleten kelesszük.
Ezután egy konyhai mérleggel annyi egyforma részre osztjuk, ahányas fonással szeretnénk fonni, én hat gombócot csináltam. Mindegyik darabot gömbölyítjük és letakarva 10-15 percig pihentetjük.
A gombócokat hasas tésztaszálakká sodorjuk, finoman meghintjük liszttel, a végüket jól összecsípjük és megfonjuk. A linken található videón a fonással kapcsolatos rész 7 percnél kezdődik. 
Fonás után a kalácsot rögtön lekenjük 1 egész tojással. Szobahőmérsékleten újabb 30-40 percet pihentetjük és közben előmelegítjük a sütőt 170 fokra alsó-felső sütéssel. Ez alatt kell duplájára kelnie.
A megkelt kalácsot újra lekenjük tojással és kb. 40 perc alatt megsütjük. Ha pirulna a teteje, takarjuk le sütőpapírral.
Rácson hűtsük ki.

A kész kalácsom 809 grammos lett, így a szénhidráttartalma 38,66 g CH / 100 g .

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése