Oldalak

2020. május 5., kedd

Kovászos kakaós csiga




Kíváncsi voltam már, hogy milyen lehet kovászból mást is csinálni, mint kenyeret, ezért a hétvégén sort kerítettem erre a kakaós csigára Szabi a Pék receptje alapján. Azt gondoltam, hogy az eredeti recept önmagában remek, de attól tartottam kicsit, hogy az én verziómból mi sül ki, mert már lassan mindenmentes vonalon kezdek mozogni és szinte minden hozzávalón változtattam valamit. Azt nem mondom, hogy nem lehetne jobb is, de én nagyon elégedett vagyok a végeredménnyel. Az ízén egyáltalán nem érzek semmi savanykásat a kovász miatt. A párom azt mondta, hogy lehetne kicsit édesebb a töltelék, de nekem az is pont megfelelő volt. Azért tettem xilitet a tésztába és eritritet a töltelékbe, mert ha csak eritritet használtam volna, akkor én biztosan kiéreztem volna a furcsa mellékízét.
A kenyerekhez képest - amiket már jóval többször sütöttem - nagyobb odafigyelést igényelt, úgyhogy jó kis egész napos program volt. :)

Hozzávalók 12 darabhoz:

A tésztához:
  • 150 g érett tk kovász* (45 g CH)
  • 370 ml kézmeleg laktózmentes habtejszín
  • 1 egész tojás és 3 sárgája
  • 100 g xilit (60 g CH)
  • 490 g tk búzaliszt (294 g CH)
  • 200 g búza finomliszt (140 g CH)
  • 10 g búzasikér
  • 9 g só
  • 100 g lágy margarin
A töltelékhez:
  • 50 g holland kakaópor (4,45 g CH)
  • 120 g eritrit
A kenéshez:
  • 1 egész tojás
  • 1 cl lm habtejszín

Egy nagyobb tálban fakanállal elkeverjük a kovászt, a tejszínt és a tojásokat. A tálba mérjük a többi hozzávalót is a margarin kivételével és fakanállal elkeverjük, majd kézzel bedagasztjuk.
Kb. 30 perc után beledagasztjuk a margarint is.
Újabb 15 perc után lazán átgyúrjuk a tésztát. Ez nem egy újabb dagasztás, csak párszor átgyúrjuk. Ha valaki géppel gadaszt, ez elhagyható.

A tésztát kétszer hajtjuk meg 1-1 óra pihentetés után. Kinyújtuk és a két szélét középre hajtjuk, majd kicsit még rányújtunk és a rövidebb oldalai felől megismételjük ezt a hajtást.

Kb. 1,5 óra múlva megformázzuk a csigákat. Enyhén alálisztezünk és átlós mozdulatokkal egy kb. 40 x 60 cm-es tégalapot nyújtunk a tésztából. Mindig a közepe felől a sarkai felé mozgatjuk a nyújtófát.

A tésztát vízzel megspricceljük, vagy olvasztott margarinnal megkenjük, hogy rátapadjon a töltelék. Egyenletesen elosztjuk a "cukrozott" kakaót a tészta egész felületén és újból megspricceljük vízzel. Így a kakaó egy kicsit összeáll, és nem fog annyira kipotyogni, amikor felvágjuk a csigákat. A rövidebb oldala felől a közepéig tekerjük fel a tésztát. Először csak hajtsunk fel 1-2 centit belőle, majd kezdjük el nem túl lazán feltekerni. Mindig húzzunk egy kicsit a rajta és úgy tekerjük tovább. Ugyanezt ismételjük meg a másik oldallal is.
(Ha valaki nem dupla csigát készít, akkor hagyjon üresen 2-3 cm-t a tésztának azon a felén, amelyik kívülre kerül majd és a kakaós oldal felől kezdje a feltekerést.)
A kész tekercset forgítsuk fejjel lefelé, hogy a sima oldala kerüljön felülre és vágjuk 12 egyforma szeletre.

A csigákat egymástól kicsit távolabb helyezve sütőpapíros tepsire fektetjük és előbb az oldalukat, majd a tetejüket vékonyan lekenjük 1 egész tojás és egy löttyintésnyi tejszín keverékével. Kb 3 óráig kelesztjük ismét, közben a sütőt alsó-felső sütésen 230 fokra melegítjük elő.

A megkelt csigákat újra letojásozzuk. Amikor betesszük őket a sütőbe, rögtön 215 fokra állítjuk a hőmérsékletet és így sütjük kb. 15 percig. Ekkor a hőmérsékletet visszavesszük 205 fokra és hőlégkeverésen sütjük további 3-4 percig. Mivel nekem nincs hőlégkeverés a sütőmön, én 5 percig sütöttem az alacsonyabb hőfokon.

A megformázott csigákat a hűtőbe is tehetjük, ha nem akarjuk rögtön megsütni őket.
Ilyenkor csak takarjuk le őket egy sütőpapírral és majd akkor kenjük le először, ha kivettük a hűtőből és bekapcsoltuk a sütőt, másodjára pedig, mielőtt bemennének a sütőbe.


Az egész tészta így elkészítve összesen 543,45 g szénhidrátot tartalmaz, egy csiga 45 g-ot.

*A kovászt most ne hagyjuk olyan sokáig érni, mint egy kenyérnél, hogy ne legyen túl savanyú.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése